tiistai 3. tammikuuta 2017

Uusi blogi osoitteessa johannakouhia.com


Blogi päivittyy jatkossa uudessa osoitteessa johannakouhia.com *klik klik*. Täällä sijaitsevat myös ravintovalmennussivuni. 

Tervetuloa! :)





torstai 29. syyskuuta 2016

Kasvis-vuohenjuustopihvit (sisältää kananmunaa)

Nämä kasvis-vuohenjuustopihviskäiset syntyivät joskus ihan sen tuloksena, kun jääkaapista ei muita ruoka-aineksia löytynyt ja nälkä kuitenkin kurni mahassa. Värikkäiden porkkanoiden lisäksi näissä on myös murusteltua parsakaalia. Näihinhän voi raastaa mitä vain juureksia, koska raasteena kypsyvät kuitenkin nopsempaan. Eikä haittaa, vaikka suutuntuma olisi hieman al dente - eli hampaalle. :)



Kasvisraasteen/-rouheen lisäksi näiden "taikinassa" on myös pari kananmunaa, suolaa, mustapippuria ja valkosipulia.



Olen paistanut nämä lettupannulla, koska siten tulee passelin kokoisia noiden vuohenjuustosiivujen kanssa. Näissä ei muuten toimi sellainen vuohenjuustopötkö, joka on kokonaan pehmeä, se nimittäin sulaa liikaa. Parhaiten toimii sellainen vuohenjuusto, jossa on kovempi kuori ja sisus pehmeä. 

Taikinaa pannulle ja päälle lätkäistään juustosiivu ja annetaan paistua. Sitten käännetään vielä toinen puoli ja valmista on!

sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Juustoraastesipsit

Mun suurensuurta herkkuani on juustot! Ja sipsit! Jokunen päivä sitten kun tein jälleen kerran munakoisopitsasia, juustoraastetta valui pitsasten reunojen yli ja siinä pellille paistunutta juustoa popsiessani mietin, että pitäisköhän joskus paistaa ihan pelkkää juustoraastetta. :D


Eilen teki jälleen kerran mieli sekä juustoa, että sipsiä (jotka eivät varsinaisesti kuulu mun ruokavaliooni...) ja päätin kokeilla juustoraastesipsejä. Ripottelin pellille puoli pussia mozzarellaraastetta ja toisen puolikkaan Emmental-raastetta (yht. 300g). Olen ennenkin varoitellut, että kannattaa olla tarkkana valmiiden juustoraastepussien kanssa, sillä suurin osa sisältää mm. perunatärkkelystä. Höysteenä tässä on vielä siemeniä, oreganoa ja basilikaa.


Paistoin tätä 200-asteisessa uunissa noin 5 minuuttia. Kannattaa todellakin kytätä uunin vieressä, jottei pala!


Sitten vaan pilkotaan sopiviksi palasiksi. Miehen mielestä koostumus oli hieman kumista. Mun mielestä ei haitannut! :D


Juustoa(kaan) ei kannata kuitenkaan syödä ylettömästi! Tiesitkö, että myös juusto voi aiheuttaa riippuvuutta? Maitoproteiinin eli kaseiinin hajotessa elimistössä, syntyy morfiinimaisia kemikaaleja - kasomorfiineja. Kasomorfiinit taas vaikuttavat ihmisten dopamiinireseptoreihin laukaisten addiktiivisen vaikutuksen. Eli kohtuus kaikessa. :)

perjantai 16. syyskuuta 2016

Chiavispipuuro

Mun suurta herkkuani on aina ollut vispipuuro. Menneinä vehnämössövuosinani herkuttelin tietysti perinteisellä vehnämannavispipuurolla. Raskaana ollessani kehittelin terveellisemmän version tästä kestosuosikista. Tämä oli loistava keino saada täyttävää ja energiatiheää välipalaa tai iltapalaa (vatsalaukkuni oli tuolloin ehkä herneen kokoinen!). Samalla nopeaa, helppoa ja hyvää!


Tämä toimii yksinkertaisuudessaan näin. Laita 1 rkl chian siemeniä turpoamaan 1 desiin kermaa - voi käyttää myös kookoskermaa tmv. (Me muuten ostetaan aina Valion laktoositonta luomukermaa.) Turvota seosta jääkaapissa vähintään 15-20 minuuttia. Pilko sekaan puolikas banaani (voi käyttää kokonaisenkin jos kaipaa enemmän makeutusta). Lisää sekaan 1dl puolukoita (mieluiten kylmänä/kohmeisina), tai karpaloita (niin kuin näissä kuvissa) tai muita mieluisia marjoja. Surauta sauvasekoittimella puuroksi. Blenderikin varmaan toimii yhtä hyvin. Nams! :P


torstai 15. syyskuuta 2016

Jungle Jo Kauneus & Terveys -lehdessä + katsaus tähän päivään

Tämä postaus on ollut to-do-listallani viimeisen vuoden, mutta vihdoin päätin saattaa sen blogiin asti. Yksi syy tähän ryhtiliikkeeseen oli se, että perustin tänään facebookkiin Viljaton ja sokeriton ruoka -ryhmän. Ajattelin, että no tämäpä olisi mukava tapa kertoa kaikille ryhmäläisille - ja muillekin, että mikä minut on ajanut tähän ruokavalioon. :)

Noin puolitoista vuotta sitten minuun otettiin yhteyttä Kauneus & Terveys -lehdestä. Lehteen oltiin tekemässä juttua erilaisista ruokavalioista, joista yksi oli maidoton, viljaton ja sokeriton vaihtoehto. Toimittaja oli törmännyt ensimmäiseen blogipostaukseeni, jossa kerroin omasta taustastani. Tiivistettynä; neljä vuotta sitten voin henkisesti todella pahoin ja päätin hakea apua olooni terveellisemmästä ruuasta. Aloitin todella tiukalla paleotyyppisellä viljattomalla, maidottomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla. Jonkin ajan kuluttua huomasin, että psyykkinen vointini oli parantanut ja sen lisäksi pystyin vähentämään nivelreumalääkitystäni.



Ruokavalioni on toki elänyt matkan varrella, osittain myös elämäntilanteeni mukaan. Nyt 3,75 vuotta ruokavaliomuutoksen ja 1 vuosi tämän lehtijutun ilmestymisen jälkeen syön kyllä maitotuotteita, mutta RASVAISIA sellaisia; voita, kermaa, juustoja sekä probioottijugurttia - mutta en edelleenkään esim. juo maitoa tai syö maitorahkaa. 

Kiitos laadukkaan ravinnon, minulle sopivien ravintolisien ja muutenkin parantuneiden elintapojen - suolistoni on paremmassa kunnossa kuin koskaan! Mistä tiedän sen? Ensinnäkin olen tosiaan pystynyt jättämään yhden reumalääkkeen pois ja toista lääkettä käytän 1/3 alkuperäisestä. (Oma nivelreumani on aina ollut niin ärhäkkää sorttia, että tuskin koskaan saan sitä täysin remissioon.) Vireystasoni on aivan toista luokkaa kuin koskaan aiemmin. Jaksan jopa liikkua joka päivä, vaikka kotona onkin energiaa vaativa ja välillä valvottava 9 kuukauden ikäinen rakkaudenhedelmä. :D Ennen olin laktoosi-intolerantikko, mutta nykyään pystyn käyttämään laktoosillisiakin maitotuotteita. Lisäksi kynteni ovat aina olleet liuskoittuvat ja lohkeilevat. Vaan eipä enää! Kroppa kuitenkin priorisoi vitaaliaineet ensimmäisenä tärkeämmille tahoille kuin kynnet.



Mitä on muuttunut sitten reilussa vuodessa tuon lehtijutun jälkeen? No ensinnäkin olen tuossa kuvassa raskaana noin puolivälin tienoilla. Olin juuri päässyt yli järkyttävästä 24/7-pahoinvoinnista ja kasviksetkin olivat alkaneet jälleen maistumaan. Jostain syystä kaikki vihreä oksetti extrapaljon alussa ja ensimmäiset kuukaudet kuluivat popsiessa milloin pelkkiä hedelmiä, milloin ranskalaisia ja nakkeja... :D

Jos tuota haastavaa alkuraskautta ei lasketa, niin perunaa, riisiä ja maissia välttelen edelleen - viljojen ja sokerin lisäksi. Kalaa en syö todellakaan niin paljon, kuin tuosta artikkelista voisi ehkä ymmärtää. Ihan siksi, että sekä merikaloissa, että kasvatetuissa on omat ongelmansa. Proteiinin saan kananmunista, lihasta, kanasta ja vähän siitä kalastakin. Superfuudihifistelyni on vähentynyt, enkä enää siemaile vihermehujakaan päivittäin.



Ravitsemusterapeutin kommentit hieman huvittivat minua, koska itse edustan enemmän funktionaalista lääketiedettä ja ravitsemusterapiaa. :) Ensinnäkin solujen PH on ihan eri asia kuin virtsan PH. Toisekseen, ihminen ei tarvitse eläimen maitoa! Edes saadakseen kalsiumia. Tämä on sellainen ainainen aihe, joka ihan tympäisee jo. Mainitsen nyt kuitenkin sen, että miksiköhän Suomi johtaa tilastoja sekä maidon kulutuksessa että osteoporoosissa? Täältä voit lukea lisää mielipiteitäni maidosta ja kalsiumista. 

Totta on se, että reuma kiihdyttää aineenvaihduntaa ja voi saattaa kropan kataboliseen tilaan. Siksi suosittelen kaikille reumaatikoille - ja muillekin autoimmuunisairaille - riittävää proteiinin ja rasvan saantia, sekä aminohappolisää. 

Entä sitten tuo "pehmeä rasva". Ravitsemusihmiset tuppaavat unohtamaan, että solut muodostuvat sekä tyydyttyneestä, että tyydyttymättömästä rasvasta. Ja onko silloin kuuluisina luolamiesaikoina syöty pelkkiä pähkinöitä, oliiviöljyjä ja avokadoja? No ei! Vaan lähinnä eläimiä ja eläinrasvaa. Ihmiskroppa priorisoi energiarasvoina nimenomaan eläinrasvoja. Pitkäketjuisia monityydyttymättömiä rasvoja tarvitaan toki nk. vitamiinirasvoiksi. Sekin unohdetaan usein, että jos ravinnon omega 3 ja -6 -tasapaino on kunnossa, ei tarvita erillistä omega 3 -lisää.




FLT ravintovalmentajan kanssa me ollaankin sitten samoilla linjoilla. Varmaan siksi, että opiskelen itsekin tällä hetkellä ravintovalmentajaksi funktionaalisella puolella. :D 




Olen itse saanut niin paljon apua ravinnosta ja olen kiitollinen ihmisille, jotka minua ovat tukeneet tällä tiellä. Siksi halusinkin ryhtyä opiskelemaan ravitsemusta syvällisemmin, jotta voisin auttaa ihmisiä voimaan paremmin.

Olin eilen koulutuksessa, jossa yhtenä tehtävänä oli kuvitella tilanne, että aamulla heräisit pankkitililläsi niin suuri summa rahaa, ettei koskaan enää tarvitsisi tehdä palkkatyötä. Mitä tekisit? Itse huomasin kirjoittavani, että ravitsemusvalmennusta. Vaikka ei siis tarvitsisi tehdä työtä! :D Lisäksi halusin tietysti viettää aikaa perheen kanssa, matkustella, sambata, tuoreita leikkokukkia kotiin joka päivä, neuloa ja blogata. Tämä tehtävä sai minut tajuamaan, että olen oikealla tiellä. Tässä ja juuri nyt. Koska onnellisuus ei ole päämäärä -  se on se matka. :)


maanantai 12. syyskuuta 2016

Oliiviöljymajoneesi

Mä olin kuullut urbaanilegendoja, että olisi olemassa jonkinlaista light oliiviöljyä, jolla itse tehty majoneesi onnistuisi. Muutama vuosi sitten kolusin kaikki Tampereen kaupat löytääkseni tuota ihmeainetta, mutten sitä koskaan onnistunut tavoittamaan. Epätoivoissani kokeilin paria tavallistakin extraneitsytoliiviöljyä majoneesin tekemiseen, mutta lopputulos oli aina yhtä surkea munavelli, joka ei ollut majoneesin kanssa samassa galaksissakaan! Olin luovuttanut toivoni, kunnes vähän aikaa sitten kuulin huhuja, että Citymarketeista löytyisi tätä rypsiöljyn välttelijän mutta majoneesin rakastajan mirhamia! Borgesin Extra Light! Tässä se nyt on!



Tämähän ei ole 100% extraneitsytoliiviöljyä, vaan osa on jalostettua oliiviöljyä, joten ihan niin superhyperruokaa ei ole kuin pelkkä extra neitsyt - mutta close enough kun majoneesin himo yllättää! :D Tässä kohtaa en edes jaksa ottaa kantaa siihen, miksi rypsiöljy soveltuu mielestäni vain pyörien ja saranoiden rasvaukseen...



Tarvitset 1) 1,5dl tätä öljyä 2) yhen normikokoisen kananmunan. (Me oltiin viimeksi ostettu Munaeggspressiltä pikku-Friidoja ja silloin laitoin yhden munan per yksi desi öljyä.)

Laita ainekset johonkin noin sauvasekoittimen levyiseen astiaan ja surauta majoksi! Aluksi älä nosta sauvasekoitinta kipon pohjasta. Vasta kun majoneesi alkaa muodostumaan, nosta terää hieman, jotta koko seos muuttuu majoneesiksi. Tässä menee yhteensä siis vain muutama sekunti. Heleppoa kuin heinänteko! :)


Itse tykkään maustaa majoneesin chilillä, paprikalla ja suolalla. Toimii hyvin esimerkiksi bataattiranujen tai cole slaw´n kyytipoikana. Helppo tapa syödä iso määrä parempaa rasvaa! ;)

lauantai 3. syyskuuta 2016

Munakoisopitsat eli moussakapitsat ja itse tehty pestosalsa

Mä olen blogin alkuaikoina kertonut, kuinka mä ennen radikaalia ruokavaliomuutostani käytännössä elin pakastepitsoilla. Eipä siis ihme, että mä olen erikoistunut näiden jauhottomien pitsojen kehittelyyn! :D

Viimeisin oli kukkakaalipitsani, sitä ennen oli parsakaalipitsa ja kaiken jauhottomuuden alku ja juuri oli munapitsa. Nämä munakoisopitsaset on mun nykyinen herkkuruokani ja taistelee samoilla sijoilla tuon kukkakaalipitsan kanssa. Instagramin puolelle nämä rantautuivat jo kesäkuussa, mutta nyt vasta sain aikaiseksi lisättyä ohjeen blogiinkin.



Silloin, kun mä oikein jaksan panostaa näihin pitsaloihin (pitsaset savoksi! :D), teen tomaattipohjaisen pestosalsankin itse. Salsahan oikeasti tarkoittaa espanjaksi vain kastiketta, mutta tässä se edustaa tuota paseerattua tomaattia. Ostan sen tomaatin pahvipönikässä ilman mausteita (paitsi ehkä suolaa saa olla). Mukaan silppuan tuoreita basilikan lehtiä (se pesto-osa!) ja mausteita; mustapippuria, suolaa, valkosipulia jne. sekä loraus oliiviöljyä.


Munakoiso siis pilkotaan suht ohuiksi siivuiksi ja sen päälle tule pestosalsa, paistettua jauhelihaa, sipulia ja mozzarellaa (myös muut juustot toimivat loistavasti!). 



Paistetaan 200-asteessa kunnes juusto kullertaa. Mielellään mahdollisimman pitkään, jotta munakoiso ehtii kypsetä hyvin. Päälle ripotellaan kuivattua oreganoa tai basilikaa.

¡Buen provecho! Ai niin, ei ollutkaan kreikkaa - no, nämä ovatkin kreikkalaisespanjalaisia. :D